onsdag 19. mars 2014

Mekanismene bak nettverksbygging på Twitter

Hva er Twitter?

Nettverket Twitter kommer inn under kategorien micro-blogging. Man har 140 karakterer på seg til å formidle noe i hvert enkelt mini-innlegg. Det danner seg dermed en egen type språkbruk som er presist og rett til poenget. Det er på en måte befriende å kunne være så kortfattet, men samtidig så skal de få ordene uttrykke budskapet og helst gjøre et inntrykk på leserne slik at de blir nysgjerrige på mer.


Selve teksten er altså svært viktig. Men:

I den korte teksten kan man også legge inn link til et blogg-innlegg, et bilde eller en annen nettside som man ønsker å dele med sitt publikum. Linker blir automatisk kortet inn av Twitter, men det er også vanlig å benytte seg av tjenester for å lage korte url'er, slik som  Bit.ly.

I en melding kan man også referere til andre brukere. Effekten dette har er at man når ikke bare denne brukeren, men også hele dennes følger-krets. Din melding blir altså distribuert i flere nettverk ved å legge inn brukernavn i din tekst.

I tillegg til linker brukes også  # hashtags i teksten slik at det man tweeter dukker opp i spesifikke nettverk og søk. Hashtags kan brukes for å nå en spesiell interessegruppe, eller det kan brukes for at din tweet skal kunne hentes inn på definerte feeds. 

Her er et eksempel der både referanse til brukerkonto, hashtag og url er brukt i en og samme melding:





Man kan altså bruke en svært kort tekst til å få sagt mye og oppnå stor kontaktflate hvis det brukes riktig.



Å presentere seg på Twitter

Så snart man ser på profilen til en Twitter-bruker, oppdager man raskt hvordan de ønsker å framstå og hva som er hovedformålet med denne personens bruk av Twitter. Man kan ha en enkel visuell framstilling som består av et lite bilde og en bakgrunn. I tillegg kan man legge inn en kort tekst som utgjør profilen. I denne teksten kan man igjen benytte hashtags og referanser.

Typisk for en "profesjonell" Twitter-bruker er at man informerer om virksomheten man representerer, gjerne med link til e-mail, nettside eller Twitter-konto. Man legger inn en kort presentasjon av sine profesjonelle interesser og spesialkompetanse, gjerne med hashtag-referanser, og til slutt knytter man gjerne inn noe mer personlig for å fenge nysgjerrigheten, som en hobby, interesse eller lidenskap.







Å bygge nettverk på Twitter

Hvordan kommer man så igang med å bygge et nettverk?
Etter at man har laget seg en profil er de neste 3 tingene man helst bør gjøre:
  1. Legg ut noen vettuge og iøynefallende tweets
  2. Søk opp nettverk som allerede finnes
  3. Plukk ut et knippe interessante personer å følge
1 - Start å tweete. 
Det er flere grunner til at man bør gjøre dette før man prøver å legge til følgere. For det første er det greit å rett å slett bli vant med å bruke Twitter, se hvordan det fungerer. Deretter kan man jo selv lett tenke at man ikke vil få særlig mange som følger deg tilbake om du har en helt blank side. Man må fange interessen, så man må ha kommet igang, og da helst med noe nyttig og interessant for de personer som du ønsker å knytte deg til.

Her er et godt eksempel fra en av mine medstudenter, @tonjesolbergcom. Dette er det en fengende retweet som handler om typiske feil vi alle gjør (Dette er blikkfang med en gang og gjør oss nysgjerrige) i #SocialMedia (også god bruk av hashtag) og hvordan vi kan fikse dem:




2 - Finne folk og nettverk.
Hvordan finner man så personer eller grupper av brukere man ønsker å kontakte?
Her kan det være nyttig å søke på et spesifikt ord eller tema i søkefeltet. Man vil med en gang få opp mange treff. Deretter kan man undersøke litt hvilke hashtags de bruker for så å søke på de og treffe enda nærmere. 

Et godt eksempel er hvis man søker på "sosiale medier" eller lignende, oppdager man at en del av brukerne man får opp benytter hashtag #SoMe. Man kan da søke på nettopp dette og se at man får opp en god kjerne med entusiaster innen temaet Sosiale medier.





3 - Følge
Når man har lett og søkt litt, kan man plukke seg ut noen som man syns virker interessante å følge. Man velger gjerne i første omgang  utifra deres profil og selvfølgelig utifra hva de legger ut av meldinger og gjerne hvor aktive de er.

Er det ikke også nyttig å se på hvilke kontakter dine nye følgesvenner har? Se hvordan de kommuniserer med sine kontakter, og ikke minst hvordan kontaktene responderer?


Lister
Det er mulig å opprette egne eller abonnere på andres kontaktlister dersom de er gjort offentlige. Det er nyttig for eget bruk slik at du kan se meldinger kun fra denne gruppen og du ønsker det. 
Sjekker du lister andre har laget eller abonnerer på, vil det gi en svært god indikasjon på hva som er viktig for dem. Du ser lett hvilke interesser man har, evt. politisk ståsted, hobbyer eller annet. Man kan også se hvilke lister personen er oppført i av andre. Man kan på den måten enkelt knytte til seg flere personer innenfor sitt interesseområde.
 Jennifer Bennett har opprettet flere lister som inneholder personer som er eksperter innen Sosiale medier. Hun har bl.a. opprettet en list som heter Social Media Influencers.

Det er ellers mange måter å personalisere utvalg over hva du vil se i din Twitter. Man kan lagre søk, lagre favoritt-tweets, mm.


Hva gjør man så?
Når man er kommet igang, er det andre nyttige triks du kan bruke på Twitter for å bygge ut ditt nettverk. Nå gjelder det å bli fulgt tilbake. Man må fange interessen og holde den i live. 

Hvordan få egne følgere?

Vær aktiv, svar og retweet, gå inn i diskusjoner


Retweet, hva er så det? Dette er en interessant funksjon. Hvis du retweeter en melding, så vil dette vise hos eieren av meldingen, men denne vil også bli distribuert til følgerne til den som retweeter. Derfra kan den spre seg videre. Du får gjerne et takk tilbake om du retweeter en melding. Klarer du å lage såpass interessante meldinger at de blir retweetet, vil det dermed kunne sørge for en stor utvidelse av ditt eget nettverk.






Det å være aktiv er svært viktig for å beholde og utvide din følgekrets. Det er svært enkelt å være aktiv, da Twitter er lett tilgjengelig, ikke bare på nettsiden twitter.com, men det myldrer også av ulike apper for mobil og nettbrett. Tweetdeck er en av de. Slik kan man personalisere Twitter til eget bruk, og det er tilgjengelig overalt så lenge man har mobildekning eller internett-tilgang.




Hvordan brukes Twitter i dag?

Bruken av Twitter varierer veldig, og det er foreløpig mer utbredt i f.eks. USA enn her i Norge. Bruken er fremdeles under endring. Tidligere var det gjerne mest brukt av kjendiser, som artister og idretssutøvere og deres følgere. Målet her var å kunne føle at man hadde et slags personlig forhold til sitt idol og holde seg oppdatert på alt de gjør. 

Den personlige bruken av Twitter har også utvidet seg til å danne nettverk mellom mennesker med felles interesser, slik at man enkelt kan dele informasjon og ha en relasjon til hverandre.

Etterhvert kom journalister på banen. Så har det spredt seg til andre områder, eksempelvis offentlige etater, som  Politiet. I denne sammenhengen er Twitter et nyttig verktøy for å enkelt informere ut korte meldinger til folk, evt. med et link til mer informasjon.

Når nå bruken av Twitter i tillegg sprer seg blant foretak og personer med et forretningsrelatert budskap så har et helt nytt marked åpnet seg. Man kan som representant for et firma relatere seg til sine kunder på en ny måte. Man vil bl.a. kunne:

  • Gi nyttige tips og "Inside Information" som fenger kundene
  • Informere om nye produkter
  • Teste ut produkter på leserne
  • Svare raskt og direkte på spørsmål


Altså:
Skape gode relasjoner til kundene
"Gratis" reklame

Twitter feeds
Twitter-meldinger kan også gjøres tilgjengelige på andre nettsteder som Twitter-feeds. Dette brukes mye av media, men kan også benyttes på bedrifters nettsider. Tweetene plukkes opp ved hjelp av bestemte hashtags. Slik kan man lett følge med på tweets angående bestemte temaer, produkter eller annet.


Mennesker er sosiale i utgangspunktet. Vi ønsker å være en del av samfunn, nettverk, grupper, andre mennesker som deler våre interesser, livssyn, lidenskaper. Derfor fungerer Sosiale nettverk som Twitter så bra.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar